Τραπεζικό καρτέλ και κράτος, επίσημοι συνεταίροι!

Με μια σύμβαση που θα σήκωνε αρκετά φρύδια σε οποιαδήποτε σοβαρή αντιμονοπωλιακή αρχή (προφανώς η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν εμπίπτει σε αυτό τον ορισμό..), οι ελληνικές τράπεζες ανέλαβαν με αμοιβή αρκετών εκατομμυρίων ευρώ να κάνουν τη δουλειά των εφοριών, διεκπεραιώνοντας τη διαδικασία της περαίωσης.

Τράπεζες και ΥΠΟΙΚ: Συνεταίροι στην.. περαίωση!

Το υπουργείο Οικονομικών, διατηρώντας ως γνωστόν σχέσεις στοργής με το τραπεζικό σύστημα, δεν ταλαιπώρησε τις τράπεζες με διαδικασίες έστω πρόχειρου διαγωνισμού, για να επιλέξει την ομάδα των τραπεζών που θα δέχονταν να κάνουν τη δική του δουλειά με τη χαμηλότερη αμοιβή. Ήλθε σε απευθείας συναλλαγή με την εταιρεία Διατραπεζικά Συστήματα (ΔΙΑΣ) και τις τράπεζες που μετέχουν σ’ αυτήν και κατέληξαν σε ένα «φιλικό διακανονισμό», που αφήνει στην ΔΙΑΣ και τις τράπεζες σημαντικά κέρδη από τη διεκπεραίωση των εκατομμυρίων συναλλαγών που θα χρειασθούν, για τη συλλογή των φόρων από την περαίωση.

«Η αμοιβή της ΔΙΑΣ Α.Ε.», όπως αναφέρεται στη σχετική υπουργική απόφαση, «είναι 0,08 ευρώ ανά έγκυρη συναλλαγή πλέον αναλογούντος Φ.Π.Α. Η αμοιβή των Τραπεζών για πληρωμή μέσω καταστήματος (χρέωση λογαριασμού ή μετρητά) θα είναι 0,60 ευρώ ανά έγκυρη συναλλαγή πλέον αναλογούντος Φ.Π.Α. και για πληρωμή μέσω εναλλακτικών δικτύων (όπως WEB, ATM) θα είναι 0,30 ευρώ ανά έγκυρη συναλλαγή πλέον αναλογούντος Φ.Π.Α».


Αν υπολογισθεί, ότι 1,4 εκατομμύρια φορολογούμενοι (ακόμη και από χρόνια νεκροί.. έλαβαν εκκαθαριστικά σημειώματα για περαίωση ανέλεγκτων χρήσεων, ενώ η διαδικασία εξόφλησης θα γίνει με 6-24 μηνιαίες δόσεις, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς, ότι πολλά εκατομμύρια συναλλαγών θα διεκπεραιωθούν μέσω του τραπεζικού συστήματος, αφήνοντας για κάθε συναλλαγή μια πολύ ικανοποιητική αμοιβή στις τράπεζες και την εταιρεία ΔΙΑΣ.

Στην πραγματικότητα, βέβαια, ποτέ δεν θα μάθουμε πόσο εύλογη είναι η αμοιβή αυτή (εκ πρώτης όψεως οι χρεώσεις φαίνονται υπερβολικές), αφού οι χρεώσεις δεν διαμορφώθηκαν μέσω του ανταγωνισμού των ενδιαφερόμενων, ή με βάση κάποιο μοντέλο κοστοστρέφειας: πολύ απλά, οι τράπεζες έδωσαν την τιμή τους και το υπουργείο Οικονομικών την αποδέχθηκε, υπό την πίεση της ανάγκης για..είσπραξη fast track.

Όπως τονίζουν στο «Β» νομικοί με γνώση του δικαίου του ανταγωνισμού, η συνεργασία του υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες έχει πολύ σοβαρά νομικά προβλήματα. Σύμφωνα με το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο, δεν επιτρέπεται να ανατεθεί χωρίς διαγωνισμό το έργο αυτό σε μια ομάδα συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, αφού θα μπορούσε να υπάρξει ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερόμενων, αλλά και επειδή με τον τρόπο που έγινε η ανάθεση (μόνο στην εταιρεία ΔΙΑΣ και στις τράπεζες που μετέχουν στο μετοχικό της κεφάλαιο) εμμέσως εξαναγκάζονται τράπεζες που δεν συμμετέχουν στην ΔΙΑΣ να το κάνουν.

Το κράτος, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, δεν μπορεί να αναθέτει άσκηση εξουσίας σε ιδιώτες, όταν έτσι περιορίζονται οι κοινοτικές ελευθερίες. Εν προκειμένω, δηλαδή, η ελευθερία παροχής υπηρεσιών και εγκατάστασης ανταγωνιστών των τραπεζών αφού προϋπόθεση συμμετοχής στην παροχή των ειδικών αυτών υπηρεσιών είναι η συμμετοχή στο σύστημα ΔΙΑΣ.

Σύμφωνα με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, μία κρατική υπηρεσία ή επιχείρηση μπορεί να παραχωρήσει ένα έργο χωρίς διαγωνισμό μόνο σε κρατική επιχείρηση η οποία ελέγχεται από την αναθέτουσα αρχή και διοικείται με τον ίδιο τρόπο όπως μία κρατική υπηρεσία - τμήμα της αναθέτουσας αρχής. Σε κάθε άλλη περίπτωση είναι υποχρεωτική η διενέργεια διαγωνισμού.

Όλα αυτά, βέβαια, είναι λεπτομέρειες, αφού στην Ελλάδα θεωρείται σχεδόν αυτονόητη αυτή η «σχέση στοργής» του υπουργείου Οικονομικών με τις τράπεζες και πιθανότατα ποτέ δεν θα φθάσει να εξετασθεί αυτή η σύμβαση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ή τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το μόνο που μένει να φανεί και έχει κάποιο ενδιαφέρον είναι πόσα θα εισπράξουν τελικά οι τράπεζες, αναλαμβάνοντας με το αζημίωτο το ρόλο του φοροεισπράκτορα.

Οι πρώτες ενδείξεις είναι μάλλον αποθαρρυντικές. Η προθεσμία αποδοχής της περαίωσης και καταβολής της πρώτης δόσης λήγει στις 18 Νοεμβρίου, αλλά ως τώρα μόνο το 2% όσων έλαβαν «ραβασάκια» έχουν προσέλθει για να πληρώσουν και η συνολική είσπραξη δεν ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ.

Η κρίση ρευστότητας στην αγορά ίσως οδηγήσει σε ένα..υπόγειο κίνημα κατά της περαίωσης, όπως φοβούνται στο υπουργείο Οικονομικών, που θα μπορούσε να ρίξει έξω τις προβλέψεις για έσοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Είναι δε χαρακτηριστικό, ότι η οργή ορισμένων φορολογούμενων για τη ρύθμιση ήταν τόσο έντονη, που ορισμένοι έφθασαν στο σημείο να ρίξουν στις κάλπες του πρώτου γύρου των αυτοδιοικητικών εκλογών φακέλους που περιείχαν σημειώματα περαίωσης αντί για ψηφοδέλτια (!).

Σε κάθε περίπτωση, η αποτελεσματικότητα του μέτρου και οι εισπράξεις για τους δύο συνεταίρους ,υπουργείο Οικονομικών και τράπεζες, θα μετρηθούν στις 18 Νοεμβρίου (ή λίγο αργότερα, αν δοθεί ολιγοήμερη παράταση), αφού ως γνωστόν οι Έλληνες προσέρχονται κατά παράδοση την τελευταία στιγμή για να ρυθμίσουν τις φορολογικές τους εκκρεμότητες.

kontiloforos

1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Κι όμως, λεφτά υπάρχουν!

«Συνεχίζουν την κυριαρχία τους στις "επτά θάλασσες" και για το 2010 οι Ελληνες εφοπλιστές έχοντας υπό τη διαχείρισή τους το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας (...) ενώ φέρεται να έχουν επενδύσει περί τα 11 δισ. δολάρια για παραγγελίες νεότευκτων πλοίων, αλλά και την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων. Επίσης δεκατρείς Ελληνες εφοπλιστές κατατάσσονται ανάμεσα στους εκατό ισχυρότερους ανθρώπους της ναυτιλίας διεθνώς».

(«Καθημερινή», 21/8/2010)

*

Χτες δε ο «Ρ» παρουσίασε σχετικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία το κόστος των νεότευκτων πλοίων ξεπερνά τα 5,8 δισ. δολάρια, ο αριθμός τους ανέρχεται στα 239 και όλα (όλα!) κατασκευάζονται σε ναυπηγεία εκτός Ελλάδας...

***

Πέραν των ανωτέρω, τα 10 εκατομμύρια των Ελλήνων που από χτες καλούνται μέσω του προϋπολογισμού να φορτωθούν ακόμα 15 δισ. ευρώ (!) στην πλάτη τους (σ.σ.: ένεκα της κρίσης...)

θεωρούμε ενδιαφέρον να γνωρίζουν ότι (στους χαλεπούς αυτούς καιρούς της κρίσης...) το αέναο και αδιάλειπτο τούτο ελληνικό «εφοπλιστικό θαύμα» είναι προϊόν συμπαραγωγής πολλών «πατριωτικών» παραγόντων.

*

Απόδειξη ότι στην προκειμένη περίπτωση, το «εφοπλιστικό δαιμόνιο» της φυλής τυγχάνει της πλήρους σύμπραξης με το «τραπεζιτικό δαιμόνιο» της φυλής.

Αντί άλλης απόδειξης - και σύμφωνα με έρευνα της «Petrofin Research» - προκύπτει ότι ανάμεσα στους βασικούς «αιμοδότες» των 13 συμπατριωτών μας «Σεβάχ» είναι

η Εθνική Τράπεζα με ποσό 3,217 δισ. δολάρια,

η Αλφα με ποσό 2,575 δισ. δολάρια,

η Εμπορική με 2,62 δισ. δολάρια,

η Μαρφίν με ποσό 2,45 δισ. δολάρια και

η Πειραιώς με 1,81 δισ. δολάρια.

***

Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχάσουμε τα «πατριωτικά» εύσημα που ανήκουν στις κυβερνήσεις των κ. κ. Καραμανλή και Παπανδρέου.

Θυμίζουμε ότι αν δεν ήταν η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία (χωρίς μνημόνιο) έδωσε 28 δισ. ευρώ στους τραπεζίτες (την ίδια περίοδο που «υποσχόταν» πάγωμα μισθών και συντάξεων),

αν επίσης δεν ήταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που (με μνημόνιο) έδωσε άλλα 50 δισ. ευρώ στους τραπεζίτες (την ίδια περίοδο που κόβει μισθούς και συντάξεις),

τότε μια πιθανή στενότητα των τραπεζών ενδεχομένως να έθετε προσκόμματα στην απρόσκοπτη χρηματοδότηση των εφοπλιστών, με απροσμέτρητες εθνικές συνέπειες.

*

Ομως, το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ φρόντισαν, όπως είδαμε, να πάρουν εκείνα τα ριζικά μέτρα, για τα οποία, άλλωστε, τους ψηφίζει ο λαός.

Ετσι ο Ελληνας μισθωτός και συνταξιούχος

(αυτοί που τους συναντάει ο κ. Παπανδρέου στο δρόμο και του δίνουν το μισθό και τη σύνταξή τους)

μπορούν να συνεχίζουν να νιώθουν την άφατη χαρά και την απροσμέτρητη περηφάνια - που από συστάσεως του νεοελληνικού κράτους νιώθουν - βλέποντας τα πατριωτάκια τους, τους Ελληνες εφοπλιστές, να φιγουράρουν στην πρώτη θέση των καραβοκύρηδων, παγκοσμίως...

Γράφει:
ο Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ