Αποκλεισμό και διακρίσεις εις βάρος των τσιγγανόπουλων κατέγραψε έρευνα σε 28 κοινότητες Ρομά ανά την Ελλάδα Καλοί οι Τσιγγάνοι, οι Ρομά, όπως τους αποκαλούμε για λόγους πολιτικής ορθότητας, αρκεί να μην μπλέκονται στα πόδια μας. Να τους βλέπουμε από μακριά. Οπως ας πούμε στις ταινίες του Κουστουρίτσα. Οχι όμως και κοντά στα δικά μας παιδιά. Εκεί πρέπει να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας. Ετσι γίνεται και στην εκπαίδευση.
Για να ξεχωρίζουν οι αμνοί από τα ερίφια. Η ισότιμη πρόσβαση των τσιγγανόπουλων στην εκπαίδευση παραμένει γράμμα κενό: Οκτώ κοινότητες Ρομά δεν έχουν πρόσβαση σε παρακείμενα σχολεία λόγω αντιδράσεων, επτά σχολεία έχουν μετατραπεί σε γκέτο. Λειτουργούν αποκλειστικά με μαθητές Ρομά. Ενώ τα παιδιά 13 κοινοτήτων Τσιγγάνων παραμένουν χωρίς πρόσβαση στα σχολεία της περιοχής τους, λόγω απουσίας μεταφορικού μέσου, το οποίο, οι αρμόδιες υπηρεσίες των Περιφερειών είναι υποχρεωμένες να παράσχουν, όπως κάνουν και με τους γηγενείς μαθητές.
Τα στοιχεία προέρχονται από την έρευνα που πραγματοποίησε σε 28 κοινότητες των Ρομά το Ελληνικό Παρατηρητήριο Συμφωνιών των Αρχών του Ελσίνκι, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δικαιωμάτων των Ρομά και η Ελληνική Ομάδα για τα δικαιώματα των Μειονοτήτων.
Οι εκπρόσωποι των οργανώσεων εξηγούν ότι η εκπαίδευση στα «αμιγή σχολεία» για τσιγγάνους μαθητές είναι είτε υποβαθμισμένη, είτε ανύπαρκτη. Τονίζουν δε,
prezatv
ότι παρά την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τον εκπαιδευτικό αποκλεισμό μαθητών Ρομά στο Ψάρι Ασπροπύργου, ο σχολικός διαχωρισμός και αποκλεισμός είναι πραγματικότητα για την πλειονότητα των τσιγγανόπουλων.
Τα τελευταία κρούσματα σημειώθηκαν στο 5ο δημοτικό Λαμίας και στην Περαία (3ο και 4ο). Οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων αντέδρασαν έντονα στη δημιουργία τάξεων υποδοχής μαθητών Ρομά, μη στέλνοντας τα παιδιά τους στο σχολείο. Στη συνέχεια, οι αντιδράσεις κάμφθηκαν και τα παιδιά δεν... μπήκαν ποτέ σε σχολική αίθουσα! Στη Λαμία, οι τάξεις υποδοχής δεν έχουν ακόμη στελεχωθεί με εκπαιδευτικούς και στην Περαία η νομαρχία δεν διαθέτει σχολικό για τη μεταφορά τους.
Ο Μιχάλης Καλογραίας, διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Αν. Θεσσαλονίκης, εξηγεί ότι μετά τις αντιδράσεις των γονέων, ακολούθησε ένας εξαντλητικός διάλογος μαζί τους προκειμένου να πειστούν. «Καταγράψαμε 31 παιδιά σχολικής ηλικίας από 6 έως 16 ετών, στα οποία έγιναν οι απαραίτητες εξετάσεις και εμβολιασμοί σε συνεργασία με τη διεύθυνση υγεινής. Τα παιδιά όμως δεν πηγαίνουν σχολείο γιατί δεν μπήκε λεωφορείο. Με αλλεπάλληλα έγγραφα ενημερώσαμε τη νομαρχία που είναι και ο υπεύθυνος φορέας. Μας απάντησαν ότι δεν μπορεί να δρομολογηθεί, γιατί δεν περιλαμβάνεται στη σύμβαση που υλοιποιείται το τρέχον διάστημα. Ζητήσαμε βοήθεια και από τον Δήμο Θερμαϊκού, ο οποίος μας διεμήνυσε ότι διαθέτει ένα παλιό λεωφορείο, το οποίο δεν είναι κατάλληλο».
Και προσθέτει: «Με νέο έγγραφο προς τη νομαρχία ζητήσαμε κατ' εξαίρεση να μπει μεταφορικό μέσο, καθώς πρόκειται για μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα. Μας πληροφόρησαν ότι πρέπει να κάνουμε ένα καινούριο έγγραφο προς την Περιφέρεια, για να ικανοποιηθεί το αίτημα στην καινούρια σύμβαση, που θα μπει σε ισχύ από το νέο χρόνο».
Στην εγκύκλιο που στάλθηκε φέτος από το υπουργείο Παιδείας στις αρμόδιες διευθύνσεις αλλά και στο διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων της χώρας, επισημαίνονται πρώτη φορά οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που έχουν μέχρι σήμερα χρησιμοποιηθεί για τον αποκλεισμό των τσιγγανόπαιδων από τα σχολεία και ζητάει την παράκαμψή τους. Πολλοί μίλησαν για ένα θετικό πλην όμως αυτονόητο βήμα, το οποίο στην πράξη αποδείχτηκε μετέωρο.
Ο Παν. Δημητράς, εκπρόσωπος του Ελληνικού Παρατηρητηρίου Συμφωνιών του Ελσίνκι, είναι κατηγορηματικός: «Η Ελλάδα καταδικάστηκε μία φορά και εκκρεμούν άλλες δύο προσφυγές. Εάν δεν θέλει να εισπράττει συνεχώς καταδίκες, πρέπει η κεντρική διοίκηση να αλλάξει πολιτική. Να ανοίξει το δρόμο για την άρση των πάσης φύσεων αποκλεισμών των παιδιών Ρομά από την εκπαίδευση».
Ο επικαιροποιημένος κατάλογος που συνέταξαν οι προαναφερθείσες οργανώσεις, και που στάλθηκε στο υπουργείο Παιδείας, δεν κάνει περήφανο το εν λόγω υπουργείο για την αποτελεσματικότητα των πολιτικών του στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
*Το 4ο Δημοτικό Σχολείο Σοφάδων: Οι συντάκτες της έρευνας σημειώνουν:
«Στον πρότυπο Νέο Οικισμό Σοφάδων, όπου κτίσθηκαν για τους Ρομά σπίτια 140 τ.μ., τα παιδιά δεν πηγαίνουν στο κατά νόμο πλησιέστερο 1ο δημοτικό σχολείο Σοφάδων, αλλά στο 4ο δημοτικό που λειτουργεί αποκλειστικά με μαθητές και μαθήτριες Ρομά. Αντίθετα τα μη Ρομά παιδιά που μένουν πιο κοντά στο 4ο πηγαίνουν στο 1ο! Υπάρχει δηλαδή συνειδητός εθνοτικός διαχωρισμός των παιδιών κατά παράβαση τόσο της ελληνικής νομοθεσίας όσο και των διεθνών συμβάσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα και ειδικότερα της ΕΣΔΑ όπως αυτή ερμηνεύεται στην υπόθεση Σαμπάνης κατά Ελλάδας».
*Μονοθέσιο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας Ψαχνών. Διαχωρισμός των παιδιών Ρομά από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας όπου δεν τους ήθελαν με τη δημιουργία «παραρτήματος» δίπλα στις οικείες των Ρομά, το οποίο στη συνέχεια μετονομάστηκε Μονοθέσιο Δημοτικό Σχολείο Καστέλλας.
*Δημοτικό Σχολείο Γαστούνης (Παλαιά Εθνική Οδό Πάτρας- Πύργου, συνοικία Χελιμοδού). Βρίσκεται δίπλα σε αγελαδοτροφείο. Μόνο για Ρομά του παρακείμενου οικισμού...
Της ΝΤΙΝΑΣ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV©
Read more...
Πόσο δίκιο έχει ο Πορτοσάλτε
Πριν από 15 ώρες