Του Γιώργου Χρηστίδη
gchristidis@makthes.gr
Σε δυσβάσταχτο ζυγό εν μέσω ύφεσης και πιστωτικής ξηρασίας έχει εξελιχθεί ο “Τειρεσίας” για εκατοντάδες χιλιάδες δανειολήπτες και επιχειρήσεις, που έχουν μπει στις μαύρες λίστες του διαβόητου διατραπεζικού συστήματος.
Καθώς οι ακάλυπτες επιταγές αποτελούν βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής οικονομίας (το ύψος τους εκτοξεύτηκε κατά 177% τον Αύγουστο, στα 210 εκατ. ευρώ) και χιλιάδες πολίτες αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες εξαιτίας της κρίσης, περισσότεροι από 1.800.000 δανειολήπτες βρίσκονται καταχωρισμένοι στη μαύρη λίστα του “Τειρεσία”. Μόνο το πρώτο εξάμηνο του έτους προστέθηκαν στο σύστημα 350.000 νέες εγγραφές!
Ως αποτέλεσμα ο “Τειρεσίας” εξελίσσεται γοργά από εργαλείο διασφάλισης της σταθερότητας του τραπεζικού συστήματος σε βαρίδι για την οικονομία,με
ktimatomesitis.gr
τεράστιο κοινωνικό κόστος. Έχει και μία πολύ σοβαρή πρόσθετη παρενέργεια: στρέφει ιδιώτες και επιχειρήσεις σε εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, με τραγικά πολλές φορές αποτελέσματα. Είναι κοινό μυστικό ότι εν μέσω κρίσης και χρηματοδοτικής ανυδρίας οι πάσης φύσεως εκπρόσωποι της κατ’ ευφημισμόν ονομαζόμενης “δευτερογενούς αγοράς” χρήματος κάνουν χρυσές δουλειές. Απελπισμένοι πολίτες και επιχειρήσεις που καίγονται για ρευστό δανείζονται από αυτές τις πηγές με ετήσια επιτόκια που σε ακραίες περιπτώσεις φτάνουν ακόμη και το 80%, με το επιτόκιο να κινείται κατά μέσο όρο στο 25%.
Ένα άλλο αμφιλεγόμενο ζήτημα αφορά την πρόσβαση και τη διαχείριση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων όχι μόνο από το προσωπικό του “Τειρεσία” και τους χιλιάδες τραπεζικούς υπαλλήλους, αλλά και από τις εισπρακτικές εταιρείες, που αναλαμβάνουν για λογαριασμό πολλών τραπεζών τη βρόμικη δουλειά της όχλησης των δανειοληπτών που καθυστερούν τις πληρωμές τους.
ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΕΡΟΣ
Εύλογα το ζήτημα της αναθεώρησης και της ελαστικοποίσης του “Τειρεσία” βρίσκεται ψηλά στην πολιτική ατζέντα, όπως άλλωστε αποτελεί πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου. Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν διατυπωθεί είναι να καθυστερεί η αναγγελία στο σύστημα του σφραγίσματος των επιταγών από οκτώ ημέρες σε ένα μήνα, ώστε οι υπόχρεοι να έχουν περισσότερο χρόνο να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους, καθώς και να μειωθεί η τριετία που μένουν σήμερα τα... μαύρα πρόβατα του τραπεζικού συστήματος στη μαύρη λίστα.
Η απάντηση των τραπεζών στις μομφές κατά του “Τειρεσία” είναι ότι το σύστημα απλώς αποτυπώνει την πραγματικότητα και ότι έχει συμβάλει στη μείωση του ρίσκου των τραπεζών, άρα (θεωρητικά) στην επίτευξη καλύτερων όρων χρηματοδότησης. Δεν είναι τυχαίο ότι βάσει των στοιχείων του “Τειρεσία” (βάσει της λευκής λίστας με τους καλοπληρωτές) θα βγαίνουν τα περίφημα δάνεια “αλά καρτ”, με ατομικά επιτόκια, τα οποία θα είναι χαμηλότερα για τους καλούς πελάτες και υψηλότερα για τους αφερέγγυους. Οι τράπεζες εξάλλου πιέζονται από την Τράπεζα της Ελλάδας να διατηρούν σε χαμηλά επίπεδα τις επισφάλειες, επισημαίνοντας ότι τα δάνεια που βρίσκονται στο κόκκινο αυξάνονται με ανησυχητικούς ρυθμούς και αγγίζουν ήδη το 10% των χορηγήσεων.
Πώς μπαίνεις και πώς... βγαίνεις από τη μαύρη λίστα
Ο “Τειρεσίας” ιδρύθηκε το 1997 από τις τράπεζες με αποστολή τη συγκέντρωση και τη διάθεση πληροφοριών που αναφέρονται στην οικονομική συμπεριφορά επιχειρήσεων και ιδιωτών. Στις μαύρες λίστες του συστήματος καταχωρούνται και παραμένουν:
- Σφραγισμένες επιταγές και απλήρωτες κατά τη λήξη τους συναλλαγματικές για τρία χρόνια.
- Καταγγελίες συμβάσεων πιστωτικών καρτών και δανείων (καταναλωτικής, στεγαστικής πίστης κλπ) για τρία χρόνια.
- Διαταγές πληρωμής για τέσσερα χρόνια.
- Προγράμματα πλειστηριασμών, κατασχέσεις και επιταγές για πέντε χρόνια.
- Οι διοικητικές κυρώσεις του υπουργείου Οικονομικών για πέντε χρόνια.
- Οι πληροφορίες για κηρυχθείσες πτωχεύσεις διαγράφονται μετά την πάροδο δεκαπέντε ετών από την κήρυξή τους.
ΠΟΤΕ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΔΙΑΓΡΑΦΗ
- Οι πληροφορίες που αφορούν σφραγισμένες επιταγές, απλήρωτες συναλλαγματικές, γραμμάτια σε διαταγή και καταγγελίες συμβάσεων καρτών και δανείων διαγράφονται από το αρχείο εφόσον εξοφληθεί η οφειλή στο σύνολό της και έχει παρέλθει το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα για όλα τα δεδομένα της συγκεκριμένης κατηγορίας (π.χ. ακάλυπτες επιταγές) στην οποία εντάσσονται οι πληροφορίες που διαγράφονται.
- Οι πληροφορίες που αφορούν διαταγές πληρωμής, προγράμματα πλειστηριασμών, κατασχέσεις και επιταγές του ν.δ. 1923, καθώς και διοικητικές κυρώσεις του υπουργείου Οικονομικών διαγράφονται, εφόσον έχει εξοφληθεί η οφειλή στο σύνολό της και έχει παρέλθει το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα για το σύνολο των καταχωρημένων στο αρχείο δεδομένων.
- Τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν σφραγισμένες επιταγές, απλήρωτες συναλλαγματικές, γραμμάτια σε διαταγή, καταγγελίες συμβάσεων δανείων και καρτών, διαταγές πληρωμής, προγράμματα πλειστηριασμών, κατασχέσεις και επιταγές ν.δ. 1923, καθώς και διοικητικών κυρώσεων του υπουργείου Οικονομίας διαγράφονται εφόσον για περίοδο δέκα ετών από το πιο πρόσφατο από αυτά δεδομένο δεν καταχωρηθεί στο σύστημα αθέτησης υποχρεώσεων νεότερο δεδομένο.
Εξαιρούνται και δεν διαγράφονται κατά τα ανωτέρω: κατασχέσεις και επιταγές του ν.δ. 1923 που δεν έχουν αρθεί, ανεξόφλητες επιταγές για τις οποίες ισχύει διοικητικό μέτρο στέρησης βιβλιαρίου επιταγών και διοικητικές κυρώσεις του υπουργείου Οικονομικών που δεν έχουν αρθεί.
- Τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς διαγράφονται από το ΣΑΥ σε κάθε περίπτωση, μόλις συμπληρωθούν 15 έτη από την ημερομηνία κάθε δεδομένου. Η διαγραφή επέρχεται για κάθε δεδομένο χωριστά, ανεξάρτητα από το εάν τηρούνται και άλλα δεδομένα και από το εάν φέρουν ένδειξη εξόφλησης/ τακτοποίησης ή μη.
Εξαιρούνται και δεν διαγράφονται κατά τα ανωτέρω: διοικητικές κυρώσεις του υπουργείου Οικονομικών που δεν έχουν αρθεί.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου