Αφέται, Πήλιο - Afetai village, Pelio mt.

photos by TopGeo

Αφέται
Το χωριό που απέχει από το Βόλο 27 χιλιόμετρα, είναι απλωμένο σε καταπράσινη ράχη με απέραντους ελαιώνες και έχει άπλετη θέα στον Παγασητικό. Οι πρώτοι κάτοικοι του χωριού ήταν βοσκοί από την Μακεδονία που εγκαταστάθηκαν εδώ γύρω στα 1550 και έμειναν σε στάνες γι' αυτό και το χωριό ονομάστηκε ΝΙΑΟΥ (στάνη).
Από το 1881 μέχρι και το 1912 μαζί με το Νεοχώρι και τον οικισμό της Αφήσσου αποτελούσε το Δήμο Αφετών, το 1955 μετονομάστηκε ΑΦΕΤΑΙ από τη λέξη αφετηρία αφού όπως αναφέρει η Μυθολογία οι μυθικοί Αργοναύτες ξεκίνησαν το δεύτερο ταξίδι τους από την παραλία Αμποβός. Σήμερα οι Αφέτες ανήκουν στον Καποδιστριακό Δήμο Αφετών.
Στην δροσόλουστη "πλατεία αγάπης" με τα πέντε πλατάνια δεσπόζει η εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου (πανηγυρίζει στις 29 Αυγούστου) κτίσμα του 1755 από τον Ηπειρώτη Μάστορα Ζουπανιώτη που ολοκληρώθηκε μετά το 1803, με θαυμαστές εικόνες στο επίχρυσο ξυλόγλυπτο τέμπλο, αγιογραφίες αγνώστου λαϊκού ζωγράφου και μαρμάρινες παραστάσεις εξωτερικά.
Τα παλιά αρχοντικά, τα νεοκλασικά σπίτια, τα τρία πέτρινα τοξωτά γεφύρια, τα καλντερίμια, η μεγάλη καμινάδα ελαιοτριβείου από πορσελάνη και τούβλο, το φαράγγι Χαλόρεμα, οι βρυσούλες, τα μικρά ξωκλήσια του Αγίου Κωνσταντίνου (21/5), του Αγίου Παντελεήμονα (27/7), της Παναγίας, του Προφήτη Ηλία (20/7), της Αγίας Ειρήνης της Χρυσοβαλάντου (2817) στον Αμποβό αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας του χωριού.
Το καλοκαίρι στο χωριό Αφέτες πραγματοποιούνται πλούσιες πολιτιστικές εκδηλώσεις, με την αναβίωση πολλών τοπικών εθίμων όπως το έθιμο του ΚΛΗΔΟΝΑ (24/6). Τα προϊόντα του χωριού ελιές, λάδι, μήλα και αχλάδια.

Afetai
27km from Volos, the village is spread out over a verdant ridge of hillside with vast olive groves and a panoramic view of the Pagasitic Gulf; the village houses descend to the pebbled shore. The first inhabitants of the village were shepherds from Macedonia, who settled here in around
travellgreece

1550 and lived in sheepfolds . Hence the name of the village - Niaou means sheepfold.
From 1881 to 1912 Niaou, together with Neohori and Afissos, made up the Municipality of Afetai. In 1955 it was renamed Afetai, from the word afetiria (departure point), since in mythology it was from the beach at Ampovos that the Argonauts departed on their second voyage. The village is now part of the new Municipality of Afetai, created under the so-called Capodistria legislation on local government.
The dewy 'piazza of love' with its five plane trees is dominated by the church of St. John the Baptist (its feast day is 29 August), which was built in 1755 by the Epirot craftsman Zoupaniotis and completed after 1803. It has wonderful icons on the carved and gilded wooden screen, religious paintings by an unknown popular artist and scenes in marble on the exterior.
The place is rich in history, attested by the fine old houses, the neo-classical buildings, the three arched bridges built in stone, the cobbled streets, the great chimney of the olive press, built of porcelain and brick, the Halorema ravine, the fountains, the little chapels of Aghios Konstantinos (feast day 21/5), Aghios Panteleimon (27/7), the Panayia (Virgin), the Profitis Ilias (Prophet Elijah) (20/7) and Aghia Eirini Chrysovalantou (28/7) at Ampovos.
In summer there are fascinating cultural events staged at Afetes, and many local customs are revived, such as the Klidona or 'fortune-telling' tradition on 24/6. The main products of the village are olives, oil, apples and pears.