Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε ότι ο πληθυσμός που έχει λογαριασμό στο Facebook είναι μεγαλύτερος σε αριθμό από τον πληθυσμό της Αμερικής. Από τα μέσα Σεπτέμβρη, έχουν προστεθεί στις εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης περίπου 50 εκατομμύρια χρήστες. Πλέον, όπως διαβάζουμε στον Guardian 350 εκατομμύρια χρήστες χρησιμοποιούν τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης. Όλα αυτά καλά αλλά πως όμως ο κάθε κύριος Ζούκεμπεργκ, θα καταφέρει να μετατρέψει την δημοτικότητα, σε κέρδος;
Οι χρήστες του Facebook είναι ελεύθεροι να κάνουν ότι θέλουν. Να «ανεβάσουν» φωτογραφίες τους, ακόμα και προσωπικές αν επιθυμούν, να γράψουν τρυφερά ή ακόμα και χαζά μηνύματα στους «τοίχους» του άλλου. Να γίνουν «θαυμαστές»…περίεργων ηθοποιών της αρεσκείας τους, να γίνουν μέλη περίεργων ομάδων και οτιδήποτε άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Και όλα αυτά χωρίς να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ.
Πόσο μπορεί να συνεχίσει αυτό; Για να μπορούν 350 εκατομμύρια χρήστες να παίζουν διαδικτυακά, χρειάζονται προγραμματιστές και συντηρητές που χρειάζονται που κοστίζουν ένα κάρο λεφτά. Σε καμία φυσικά περίπτωση η επιχείρηση του κυρίου Ζούκεμπεργκ δεν είναι φιλανθρωπική. Αυτή τη στιγμή, το Facebook κοστίζει, σύμφωνα με υπολογισμούς διαφόρων επενδυτών, γύρω στα 10 δισεκατομμύρια δολάρια. Όμως, μέχρι σήμερα, τα κέρδη που έχει επιφέρει δεν ξεπερνούν τα 500 εκατομμύρια δολάρια.
Όπως συνεχίζει το δημοσίευμα, το Facebook είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα του εξής γρίφου: πώς να μετατραπεί η κοινωνική δικτύωση σε μια κερδοφόρα επιχείρηση. Το Twitter, το οποίο μεγαλώνει μέρα με τη μέρα όλο και περισσότερο είναι μέρος του ίδιου γρίφου. Τον Σεπτέμβρη, η εν λόγω σελίδα συγκέντρωσε 100 εκατομμύρια δολάρια από επενδύσεις. Όμως, οι ιδρυτές του ακόμα δεν έχουν βγάλει ούτε ένα ευρώ. Το 2005, ο Ρούπερτ Μέρντοκ πλήρωσε 580 εκατομμύρια δολάρια για το MySpace. Όμως σύμφωνα με την JPMorgan, τα έσοδα για το 2009 ήταν «στάσιμα». Η εν λόγω ιστοσελίδα «συνεχίζει να μην μπορεί να μεταφράσει σε χρήματα την απήχηση που έχει.»
Η αλήθεια είναι ότι η επένδυση σε μια σελίδα κοινωνικής δικτύωσης, αποτελεί τον θρίαμβο της ελπίδας και όχι της εμπειρίας. Αυτός ο αέρας αισιοδοξίας και ελπίδας που διακατέχει τους ανθρώπους που αποφασίζουν να επενδύσουν σε μια τέτοια σελίδα, είναι το εξής παράδοξο: δεν μπορεί να έχεις 350 εκατομμύρια χρήστες και να μην μπορείς να έχεις έσοδα με κάποιον τρόπο. Στον πραγματικό κόσμο, ένας υπεύθυνος μάρκετινγκ μιας εταιρίας, θα τους χρέωνε ένα αντίτιμο για τη συμμετοχή τους και θα τους πουλούσε χοτ ντογκ και ακριβά μπλουζάκια. Αυτή η λογική όμως δεν πιάνει στο διαδίκτυο. Αν άρχιζε να χρεώνει το Facebook, τότε ο πληθυσμός του αυτόματα θα μειωνόταν σε αυτούς που πιστεύουν ότι αξίζει να πληρώσεις για κάτι τέτοιο. Και δεν θα ήταν πολλοί!
Η συμβατική λογική θα έλεγε ότι για να έχει κάποιος έσοδα από το διαδίκτυο, θα πρέπει να έχει διαφημίσεις. Άλλωστε η διαφήμιση απογείωσε το Google. Φαίνεται όμως ότι πρόκειται για ειδική περίπτωση αφού πρόκειται για μηχανή αναζήτησης. Η διαφήμιση είναι προσοδοφόρα σε αυτή την περίπτωση. Η εξήγηση είναι προφανής: οι πιθανότητες να «κλικάρει» πάνω σε μια διαφήμιση κάποιος που αναζητεί μια πληροφορία στην Google, είναι πολλές. Σε άλλες όμως περιπτώσεις, όταν για παράδειγμα κάποιος απλώς σερφάρει στο διαδίκτυο, η διαφήμιση είναι κάτι δευτερεύον και έχουμε πλέον όλοι μας μάθει να τις αποφεύγουμε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ComScore (εταιρία έρευνας αγοράς), το 2007 τα κλικ που έγιναν μηνιαίως σε διαφημιστικά μπάνερ στο διαδίκτυο ήταν 32%. Πλέον ο αριθμός αυτός έχει μειωθεί στο 16%. Η έρευνα επίσης έδειξε ότι το 85% των κλικ σε μπάνερ του διαδικτύου, έγιναν από φανατικούς χρήστες του διαδικτύου. Αυτοί όμως αποτελούν το 8% των χρηστών.
Το δημοσίευμα καταλήγει ότι οι χρήστες του ίντερνετ, γνωρίζουν πώς να χειρίζονται τη διαδικτυακή διαφήμιση. Όταν πρόκειται για ενοχλητικές διαφημίσεις, απλά ο ενοχλημένος χρήστης θα κάνει κλικ για να κλείσει η διαφήμιση. Αν δεν είναι, απλά την αγνοούμε. Όπως και να έχει είναι αναποτελεσματική. Το συμπέρασμα είναι ότι μόνο για αυτούς που κάνουν ενδελεχή έρευνα στο διαδίκτυο, η διαφήμιση είναι αποτελεσματική.
alepounews
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου