EnglishTurkishFrenchGermanSpainItalianDutchRussianPortugueseJapaneseKoreanArabic

 aw2

Χωρίς υποβρύχια μένει το Ναυτικό


του Ηλία Νταλούμη

Στη διαιτησία καταφεύγει η ThyssenKrupp για τις συμβάσεις του 2000 και του 2002 και απειλεί με λουκέτο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τελικά αν και αναμενόμενο, θεωρήθηκε κεραυνός εν αιθρία. Μιλάμε για την καταγγελία των συμβάσεων ναυπήγησης υποβρυχίων, που έκαναν τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ. Η καταγγελία έγινε τη Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου, και θεωρήθηκε ως εκβιασμός των Γερμανών εν μέσω προεκλογικής περιόδου, λόγω πιθανής αλλαγής της κυβέρνησης.

Μάλλον υπερβολικό αν σκεφτούμε τη συμπεριφορά του ελληνικού δημοσίου προς την εν λόγω εταιρεία. Ας πάρουμε τα πράγματα όπως εξελίχτηκαν. Νωρίς το απόγεμα της Δευτέρας 21 Σεπτεμβρίου, η ThyssenKrup Marine Systems, μητρική εταιρεία των ΕΝΑΕ, έβγαλε την εξής ανακοίνωση: «Οι εταιρείες HDW, Κίελο Γερμανίας και Ελληνικά Ναυπηγεία, Σκαραμαγκάς, κατήγγειλαν σήμερα τις συμβάσεις που είχαν συναφθεί το 2000 και 2002 με το Ελληνικό Υπουργείο Άμυνας λόγω καθυστερημένων πληρωμών εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.Η καταγγελία της Ελληνικά Ναυπηγεία ακολούθησε την καταγγελία εκ μέρους της HDW, καθώς η πρώτη απώλεσε τον απαραίτητο για την ολοκλήρωση των Προγραμμάτων κύριο προμηθευτή της τεχνολογίας.

Η HDW και τα Ελληνικά Ναυπηγεία για περισσότερο από δύο χρόνια διεξήγαγαν

πολυάριθμες συζητήσεις με την Ελληνική Κυβέρνηση, οι οποίες, ωστόσο δεν οδήγησαν σε λύση. Οι εκκρεμείς σήμερα πληρωμές από το Ελληνικό Δημόσιο προς τις εταιρείες HDW και Ελληνικά Ναυπηγεία υπερβαίνουν τα 520 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, περίπου 300 εκατομμύρια είναι οι εκκρεμείς πληρωμές προς την Ελληνικά Ναυπηγεία.

Το Ελληνικό Δημόσιο, δεν εκπληρώνει, από μακρού, τις συμβατικές του υποχρεώσεις με αποτέλεσμα η συνέχιση των συμβάσεων αυτών για τις δυο εταιρείες να μην είναι πλέον ανεκτή οικονομικά/από οικονομικής πλευράς. Η HDW και η Ελληνικά Ναυπηγεία προετοιμάζουν τις περαιτέρω νομικές ενέργειές τους και σκοπεύουν να καταφύγουν σε διαιτησία κατά του Ελληνικού Δημοσίου.».

Οι συμβάσεις για τις οποίες γίνεται λόγος είναι δύο και αφορούν η μεν πρώτη -του 2000- τη ναυπήγηση τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214 και η δεύτερη -του 2002- τον εκσυγχρονισμό τριών υποβρυχίων τύπο 209/1200. Τα υποβρύχια τύπου 214 έχουν όλα ναυπηγηθεί. Ο Παπανικολής S120 στο Κίελο και οι Πιπίνος S121, Ματρώζος S122 και Κατσώνης S-123, στο Σκαραμαγκά, με το πρόγραμμα «Αρχιμήδης». Από τα υποβρύχια τύπου 209/1200, εκσυγχρονίστηκε, πρόγραμμα Neptune II», (με την προσθήκη του συστήματος ΑΙΡ) ο Ωκεανός S118.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών εκσυγχρονισμού διαπιστώθηκε ότι λόγω της ηλικίας των υποβρυχίων δεν συνέφερε η συνέχιση του προγράμματος. Έτσι λοιπόν, ύστερα από πρόταση των ΕΝΑΕ, το Ναυτικό αποφάσισε να ναυπηγηθούν δύο υποβρύχια τύπου 209/1400 στα οποία θα τοποθετούνταν σύστημα ΑΙΡ. Να σημειωθεί ότι το κόστος ναυπήγησης των δύο νέων υποβρυχίων, θα ήταν το ίδιο με το κόστος εκσυγχρονισμού ήτοι 105 εκατ. ευρώ.

Το ποσό αυτό καταβλήθηκε στα ΕΝΑΕ στις αρχές του περασμένου Ιουνίου, αν και είχε συμφωνηθεί η πληρωμή να είχε γίνει έως τον Οκτώβριο του 2008. Πέρα όμως από το χρηματικό υπάρχουν και άλλα στοιχεία που συνέβαλαν στην καταγγελία των συμβάσεων.

Η Thyssen Krupp δηλώνει, χωρίς να την αντικρούει κανείς, ότι η ελληνική πλευρά -ΥΠΕΘΟ, ΥΕΘΑ και ΓΔΑΕΕ- δε συζητούσε μαζί της για τις εκκρεμότητες που υπήρχαν. Τρία παραδείγματα είναι χαρακτηριστικά: Στις αρχές του 2009 παράγοντες του ΥΕΘΑ δήλωναν ότι αν και λύθηκαν τα προβλήματα του Παπανικολή, προτιμούσαν να πουληθεί και δεν επιθυμούσαν να το παραλάβουν. Μάλιστα ο αρχηγός του ΓΕΝ, αντιναύαρχος Γ. Καραμαλίκης, είχε πει ότι «το καράβι είχε βγάλει κακό όνομα».

Άσχετα αν το «κακό όνομα» αποτελεί αιτία απόρριψης, όταν η γερμανική πλευρά απευθύνθηκε στη ΓΔΑΕΕ ζητώντας να της πουν τι θα γίνει με το εν λόγω υποβρύχιο, δεν πήρε ως σήμερα καμία απάντηση! Όταν πριν από δυόμισι περίπου χρόνια τα ΕΝΑΕ πρότειναν την εφαρμογή του γερμανικού κανονισμού για τις δοκιμές εν πλω των υποβρυχίων που ναυπηγήθηκαν εδώ, μόλις πριν ελάχιστους μήνες η ΓΔΑΕΕ απάντησε ότι το θέμα δεν την αφορά… Το «κερασάκι στην τούρτα» της αδυναμίας επικοινωνίας της ΓΔΑΕΕ υπήρξε η άρνηση του επικεφαλής της, Ευάγγελου Βασιλάκου να εγκρίνει, τον περασμένο Ιούλιο, την εγγραφή των ΕΝΑΕ στο Μητρώο Αμυντικών Βιομηχανιών!

Η απόφαση για την καταγγελία των συμβάσεων πάρθηκε σε συνεδρίαση του ΔΣ των ΕΝΑΕ την περασμένη Δευτέρα, όπου επικράτησε ένταση. Δύο μέλη του ΔΣ, οι κκ. Ι. Μανωλέμης (διευθυντής Ναυτικών Πωλήσεων και διευθυντής Διαχείρισης Αμυντικών Προγραμμάτων) και Π. Μαδεμτζόγλου (διευθυντής Επιχειρήσεων), διαφώνησαν με τα άλλα τρία μέλη (είναι Γερμανοί) του ΔΣ. Οι κκ. Μανωλέμης και Μαδεμτζόγλου παραιτήθηκαν και η απόφαση πάρθηκε από τους υπόλοιπους τρεις. Αργότερα την ίδια ημέρα στο ΔΣ μπήκαν ο Γερμανός δικηγόρος δρ Bracker και ο πρώην αρχηγός του Λιμενικού Η. Σιωνίδης. Ο H. Σιωνίδης, που ανέλαβε αντιπρόεδρος, ήταν το τελευταίο τρίμηνο σύμβουλος του προέδρου των ΕΝΑΕ.

Η συνέχεια, η προσφυγή στη διεθνή διαιτησία αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς στη μεν ΓΔΑΕΕ γίνονταν συσκέψεις με νομικούς, στη δε ThyssenKruup είναι σίγουροι ότι θα κερδίσουν την υπόθεση. Το πρόβλημα είναι στο Ναυτικό που μένει χωρίς υποβρύχια ενώ έχει καταβάλει το σημαντικότερο μέρος της αξίας τους. Όσο για τους 1.200 εργαζόμενους στα ΕΝΑΕ, υποχρεωτικά θα περιμένουν, εναγωνίως φυσικά, τις πρωτοβουλίες που, υποχρεωτικά, θα πρέπει να αναλάβει η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 4 Οκτωβρίου.
isotimia.gr
free counters